MAES terápia

 DSC0862 a email

A felfedezés a tanulás legfőbb mozdítója, ez alapján tanulják meg a babák és gyerekek a világ működését. A felfedezéshez elengedhetetlenül szükség van a mozgásra, mozdulatokra. A mozgás során minden gyermek képességeinek megfelelően alakítja ki azokat a stratégiákat, amikkel a legjobban fog tudni boldogulni. Így épülnek fel a hasonló elemekből eltérően koordinált mozdulatsorok, amitől a mozgás egyéni lesz. Ez alapján ismerjük fel a körülöttünk lévőket akár mozdulataik alapján is.

 

Ha egy cerebral paresisises gyerek mozgásfejlődését nézzük, a mozgás elemek és az ebből kialakított stratégiák egy speciális (atipikus) mozgásszervezési mód eredményeként alakulnak ki. A MAES terápia egy számukra kialakított rendszer, ahol a gyerekek játszva tanulnak új mozgásformákat az ő saját koordinációs megoldásukra szabva.

MAES = Movement Analysis and Education Strategies

A MAES terápia egy olyan szemléletű terápia a cerebral paresiseses gyerekek terápiái között, mely a megoldási stratégiákat állítja a középpontba. Jean-Pierre Maes, mint Bobath és Halliwick terapeuta egy új rendszerben összegezte tapasztalatait. A terápia megalkotójaként, azt látta központi problémának, hogy a mozgás során használt stratégiák egyre inkább leszűkülnek az állapot által meghatározott, a gyermek számára legkönnyebben elérhető mozgásmegoldásra. Ez egy olyan spirált alakít ki, melyben a berögzült mozgásminták lekorlátozzák a mozgást és az ingerek megfelelő feldolgozását.  Mivel hiányoznak az alapvető képességek bármely eltérő mintához, így a megfelelő terápiás stratégiának számára az tűnt, hogy úgy érjen el egy új mozgásformát, hogy a gyerek saját képességeit szabadon felfedezve sajátítsa el.

A terápia két meghatározó eleme a feladat és a képességek. A siker alapja ennek a kettőnek az optimális összehangolása. Ezek segítségével nem mozgást szeretne tanítani, hanem új mozdulatokkal szervezést, a gyermek saját képességeinek bővítésével új koordinációs stratégiák kialakítását.  A gyermek számára könnyű helyzetekben gyakori változtatással és minél nagyobb motivációval kialakított játékhelyzetek támogatni tudják a berögzült mozgásminták használatának elkerülését. A terapeuta és a gyermek között kialakított együttműködés a személyre szabott pozíciók és mozdulatok során azzal a támogatással segít, amire a gyereknek szüksége van. Így bővülnek a mozgás során használt elemek, a koordinációs tárház és az ezt meghatározó gondolkodás, melynek hatása a mozgáson túli rendszerekre is nagymértékben pozitívan hat.

 

A témában tovább olvashat A MAES terápiáról.. cikkben.

Békési Anita

MAES terapeuta, a Mackórendelő gyógytornásza

  • _DSC0826_a_email
  • _DSC0845_a_email
  • _DSC1123_b_email
  • _DSC1220_a_email
  • _DSC1240_a_email
  • _DSC1411_a_email
  • cimlap01
  • cimlap02
  • cimlap03
  • cimlap04
  • cimlap05
  • cimlap06
  • cimlap07
  • cimlap08
  • cimlap09
  • cimlap10
  • cimlap11
  • cimlap12
  • cimlap13
  • cimlap14
  • cimlap15

© 2009-2021 | www.mackorendelo.hu | +36 30 389 7327 | OTP 11742348-20016667 K&J Vital Kft.
Mackórendelő PEST 1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.| Mackórendelő  BUDA 1026 Budapest, Nagyajtai utca 15.