A MAES terápiáról..

DSCF9196 1 

CP (cerebrális parézis) esetén közös, hogy a koordináció és a probléma megoldása eltér az átlagostól. A MAES terápia (Movement Analysis Education Strategies) szerint a sajátos mozgáskép fő oka a mozgás repertoár hiánya, a tudott mozgásformák ismétlődő használata, vagyis különböző helyzetek megoldásánál ugyanazokat a stratégiákat látjuk. Ezért a terápia során cél, hogy minél több megoldási stratégiát tanítsunk a gyermeknek, minél több variációs lehetősége legyen, hiszen az agy ezek kombinációjából dolgozik.

 

A terápia során nagy hangsúlyt kap a mozgások minőségi kivitelezése.

Ha egy feladat túl bonyolult:

  • akkor az agy rossz megoldási stratégiával,
  • nem megfelelő minőségben próbálja megoldani.

A nem megfelelő minőségben kivitelezett mozgásra, ha tovább építkezünk, akkor egyre eltérőbb mozdulatok fognak megjelenni, ezért a terápia során központi szerepet kap a mozgások elemzése és a megfelelő nehézségű helyzetek kiválasztása. A MAES terápia fókuszában a feladatok komplexitásának csökkentésével a mozgások minőségének javítása áll. Stabil alapokra építkezve kell megtanítani a gyermeknek az egyre bonyolultabb készségeket. Az egyes feladatok komplexitását, valamint a fejlesztés menetét mindig egyénileg határozzuk meg.

A MAES terápia alapgondolata, hogy a spazmus egy következmény, amely leginkább akkor jelentkezik, ha:

  • a mozgáshoz szükséges készségek hiányoznak és
  • a megoldandó feladat/ szituáció túl nehéz.
  • amikor a gyermek nagyon szeretne valamit, akkor kialakít egy rossz stratégiát a megoldás érdekében.
  • ez történik akkor is, amikor a gyermek számára egy nehéz helyzetet gyakoroltatunk, amelyhez még nincsennek meg a megfelelő készségei.

A MAES terápiában ezért nem jelenik meg a feladatok ismétlése, hanem mindig variációs lehetőségeket mutatunk a gyermeknek, hogy az agynak változtatnia és alkalmazkodnia kelljen és új stratégiákat sajátítson el. Az új készségek megtanulását abban a pozícióban végezzük, amely leginkább hasonlít a fiziológiás kiindulóponthoz elkerülve a minőségében eltérő mozdulatok megjelenését vagy fokozódását (például a feszesség fokozódását).

A MAES a variációs lehetőségek érdekében nagy hangsúlyt fektet az aszimmetrikus mozgások támogatására, például egyik kézzel támaszkodjon, a másik kezével nyúljon a gyermek. Az aszimmetria, a két oldal eltérő, de összehangolt használata teszi a tevékenységeinket harmonikussá és könnyeddé.

A terápia során a gyermek részéről a legfőbb a motiváció. Terapeutaként feladatunk, hogy megtaláljuk azt a kiinduló helyzetet, ahol a feladatok még nem nehezek, így a mozgások minősége nem romlik, de nagyon fontos, hogy ez a tevékenység a gyermeket motiválja. A motivációján keresztül fogjuk tudni bevonni a tevékenységbe, ami a tanulás szempontjából kiemelkedően fontos.

Fülöp Petra

Gyógytornász, MAES terapeuta

Mackórendelő

Elérhetőség és időpont

  • _DSC0826_a_email
  • _DSC0845_a_email
  • _DSC1123_b_email
  • _DSC1220_a_email
  • _DSC1240_a_email
  • _DSC1411_a_email
  • cimlap01
  • cimlap02
  • cimlap03
  • cimlap04
  • cimlap05
  • cimlap06
  • cimlap07
  • cimlap08
  • cimlap09
  • cimlap10
  • cimlap11
  • cimlap12
  • cimlap13
  • cimlap14
  • cimlap15

© 2009-2021 | www.mackorendelo.hu | +36 30 389 7327 | OTP 11742348-20016667 K&J Vital Kft.
Mackórendelő PEST 1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.| Mackórendelő  BUDA 1026 Budapest, Nagyajtai utca 15.