Barion Pixel

Háromévesek logopédiai szűrése után…

A 2017/18-as tanév során megkezdődött a 3. életévüket betöltött gyerekek nyelvi fejlődésének felmérése Magyarországon. A logopédusok a szülők számára adnak adatlapot, amit a felnőttek töltenek ki. A felmérés nem a beszéd szépségére, az artikuláció helyes voltára vonatkozik. A nyelvi fejlődést hivatott megítélni. A véleményezés is ennek megfelelően történik. Ha a szakember nyelvi késésre gondol, részletesen megfigyeli, megvizsgálja a kisgyermeket.

 

Ennek egy lehetséges – nem kizárólagos – módja a gyermek játékának megfigyelése, a gyermekkel való együttes tevékenykedés.

A kollégák és a szülők kérdései hasonlóak: mit tegyünk, ha úgy ítéljük, nyelvi késés gyanúja merül fel. A kérdés azért nehéz, mert minél fiatalabb életkort tekintünk, annál könnyebben előfordul, hogy a kisgyermek fejlődése meglódul, a hátrány eltűnik. A magától való eltűnés a legvalószínűtlenebb. Bármely életkorban szükséges a sok és kellemes tapasztalás. Magától jól kommunikálni az a kisgyermek fog, aki sokat van együtt a családjával – munkálkodnak, viccelődnek, bohóckodnak. A felnőtt a gyermek felé tekint – nem az okos eszköze kijelzőjére, a gyereket elhessegetve.

Mit tegyen a szülő, aki sejti v. tudja, hogy gyermeke nyelvi fejlettsége elmarad az életkorilag elvárttól?

Határozza el, hogy új játékhelyzetet fog kínálni, 3 héten át, kitartóan.

Ez alatt az idő alatt vonja ki az okos eszközöket a gyermek fizikai teréből.

Játsszon minden hétköznap legalább délután, ha lehet inkább délelőtt-délután olyan játékot

  • ahol fújni kell: kádfürdő habja, pingpong labda, szívószál…
  • ahol a szájat-nyelvet kell ügyesíteni: grimaszolás, nyelv nyújtogatása, állathangok utánzása…

Fújjanak erőteljesen orrot minden nap – akkor is, ha nem szükséges.

Meséljenek minden nap legalább egy alkalommal képeskönyvből, fejből – énekeljenek, mondókázzanak.

A három hét alatt vonjanak be minden családtagot, segítőt. Az nem baj, ha a gyermek nem végzi a feladatot, de figyelje a tevékenységet.

Nem baj, ha elhagyja a gyakorlási helyzetet, de a kilépését megelőzően kérjék még röviden az együttműködését.

Naplózzanak: hány percet sikerült munkálkodni? Melyik feladat sikerült a legjobban? Kivel gyakorol a gyermek legszívesebben?

Listázzák a gyermek szavait. Készítsenek néhány perces felvételt – igen, a mobil erre való :).

Ha valóban elvégezték a három hét munkáját és úgy ítélik, nem volt eredményes –  a tapasztalatokkal együtt kezdjék meg a kivizsgálást: hallásvizsgálat, a pedagógiai szakszolgálat komplex vizsgálata és az általuk rendelt kiegészítő vizsgálatok tartoznak ide.

 

#Zizi a kisszéken című podcast sorozatunkban egyebek mellett erről a témáról is beszélgetünk Csányi Zita szerkesztővel.

 

Fung Emilia

logopédus

Szeretettel várjuk

Rendelőinkben és online

Rendelőnkben csak egyeztetett időpontra tudunk pácienseket / vendégeket fogadni!
Munkanapokon 9:00-15:00 között várjuk hívását, ha nem tudjuk felvenni akkor később vagy a következő munkanapon visszahívjuk.

Pesten

Mackórendelő PEST

1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.

Budán

Mackórendelő BUDA

1026 Budapest, Nagyajtai utca 15. fsz. 1.

Online

Mackógyógytorna Online

A világ bármely pontján