Háromévesek logopédiai szűrése után…
A 2017/18-as tanév során megkezdődött a 3. életévüket betöltött gyerekek nyelvi fejlődésének felmérése Magyarországon. A logopédusok a szülők számára adnak adatlapot, amit a felnőttek töltenek ki. A felmérés nem a beszéd szépségére, az artikuláció helyes voltára vonatkozik. A nyelvi fejlődést hivatott megítélni. A véleményezés is ennek megfelelően történik. Ha a szakember nyelvi késésre gondol, részletesen megfigyeli, megvizsgálja a kisgyermeket.
Ennek egy lehetséges – nem kizárólagos – módja a gyermek játékának megfigyelése, a gyermekkel való együttes tevékenykedés.
A kollégák és a szülők kérdései hasonlóak: mit tegyünk, ha úgy ítéljük, nyelvi késés gyanúja merül fel. A kérdés azért nehéz, mert minél fiatalabb életkort tekintünk, annál könnyebben előfordul, hogy a kisgyermek fejlődése meglódul, a hátrány eltűnik. A magától való eltűnés a legvalószínűtlenebb. Bármely életkorban szükséges a sok és kellemes tapasztalás. Magától jól kommunikálni az a kisgyermek fog, aki sokat van együtt a családjával – munkálkodnak, viccelődnek, bohóckodnak. A felnőtt a gyermek felé tekint – nem az okos eszköze kijelzőjére, a gyereket elhessegetve.
Mit tegyen a szülő, aki sejti v. tudja, hogy gyermeke nyelvi fejlettsége elmarad az életkorilag elvárttól?
Határozza el, hogy új játékhelyzetet fog kínálni, 3 héten át, kitartóan.
Ez alatt az idő alatt vonja ki az okos eszközöket a gyermek fizikai teréből.
Játsszon minden hétköznap legalább délután, ha lehet inkább délelőtt-délután olyan játékot
- ahol fújni kell: kádfürdő habja, pingpong labda, szívószál…
- ahol a szájat-nyelvet kell ügyesíteni: grimaszolás, nyelv nyújtogatása, állathangok utánzása…
Fújjanak erőteljesen orrot minden nap – akkor is, ha nem szükséges.
Meséljenek minden nap legalább egy alkalommal képeskönyvből, fejből – énekeljenek, mondókázzanak.
A három hét alatt vonjanak be minden családtagot, segítőt. Az nem baj, ha a gyermek nem végzi a feladatot, de figyelje a tevékenységet.
Nem baj, ha elhagyja a gyakorlási helyzetet, de a kilépését megelőzően kérjék még röviden az együttműködését.
Naplózzanak: hány percet sikerült munkálkodni? Melyik feladat sikerült a legjobban? Kivel gyakorol a gyermek legszívesebben?
Listázzák a gyermek szavait. Készítsenek néhány perces felvételt – igen, a mobil erre való :).
Ha valóban elvégezték a három hét munkáját és úgy ítélik, nem volt eredményes – a tapasztalatokkal együtt kezdjék meg a kivizsgálást: hallásvizsgálat, a pedagógiai szakszolgálat komplex vizsgálata és az általuk rendelt kiegészítő vizsgálatok tartoznak ide.
#Zizi a kisszéken című podcast sorozatunkban egyebek mellett erről a témáról is beszélgetünk Csányi Zita szerkesztővel.
Fung Emilia
logopédus
Szeretettel várjuk
Rendelőinkben és online
Rendelőnkben csak egyeztetett időpontra tudunk pácienseket / vendégeket fogadni!
Munkanapokon 9:00-15:00 között várjuk hívását, ha nem tudjuk felvenni akkor később vagy a következő munkanapon visszahívjuk.
Pesten
Mackórendelő PEST
1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.
Budán
Mackórendelő BUDA
1026 Budapest, Nagyajtai utca 15. fsz. 1.
Online
Mackógyógytorna Online
A világ bármely pontján