Sarok fájdalom

plantaris fasciitis"Fáj a sarkam", "alig tudok rálépni" - panaszkodhatnak a gyerekek vagy akár a felnőttek is….

A sarok fájdalma a leggyakoribb ortopédiai panaszok egyike, melynek okozója legtöbbször a talpi kötőszövetes hártya gyulladása, a plantaris fasciitis. Természetesen pihentetni kell, de mit tehetünk még ennek érdekében otthon?


A sarokfájdalom oka sokszor a talpon átívelő szalag begyulladása, megerőltetése. Ennek a vastag szalagnak feladata a lábboltozat megtartása, járás során az Achilles- ín hajlító mechanizmusának a sarokcsonton és az elő lábon keresztüli közvetítése a föld felé, illetve a terhelés elosztása és csillapítása. Mint tudjuk az emberi lábfejet 26 csont van és  közülük a legnagyobb a sarokcsont. A sarok feladata, hogy biztosítsa a támasztékot a test súlyának, éppen ezért a sarkunk minden egyes lépésünknél komoly behatásnak van kitéve. Járáskor, futáskor a testsúlyunk többszöröse  nehezedik a lábunkra, sarkunkra. A fájdalmak jelentős része túlterhelés (mechanikai okok) miatt következik be, de meghúzódhat a háttérben más betegség is (arthritis, fertőzések, autoimmun- és neurológiai problémák, trauma és más csontbetegségek) melyet érdemes kivizsgáltatni ha nem enyhül a panasz.

A leggyakoribb problémák a túlterhelés, különösen tinédzsereknél gyakori a sarok ütődései miatt kialakuló fájdalom. Ebben a korban ugyanis még nem teljesen kifejlett a sarokcsont és könnyebben dörzsölődhet a többi csonton. De oka lehet a túl lapos talpú cipők, papucsok,  valamint a túl korán kezdett magas sarkú hordás is. Rizikófaktor még  a túlsúly,  lúdtalp vagy egyéb láb deformitások, a láb kis ízületeinek merevsége, az Achilles-ín relatív rövidülése, a fokozott igénybevétel ( sportolók, álló munkát végzők ), magas sarkú illetve nem megfelelő cipőviselet.

 

Mit tehetünk a fájdalom csökkenése, a gyógyulás érdekében?

- a pihentetés, kerülni a futást és a kemény talajon járást

- nyújtó gyakorlatokat, amelyek a lábfej hátrafeszítésére épülnek.

- helyezzük jeges borogatást az érintett területre, de ne közvetlenül a sarokra, 15 percig

- válasszunk megfelelő cipőt sportoláshoz és hétköznapra is (a túl magas és a túl lapos talp is kerülendő)

- sportolás előtt bemelegítéssel jelentősen csökkenthetjük a sarkat érő terhelés erősségét

- helyezzünk a cipőkben szilikon sarokpárnát

- ragasztassunk szakemberrel (gyógytornász, orvos) Kinesio tapinget a lábunkra, ami elősegítheti a teherelosztást, gyulladás múlásának idejét, a fájdalom csökkenését…..

 

Gyógytorna gyakorlatok otthonra:

1.       Talp masszázs hűtéssel

Üljünk egy széken, Tegyük  a talpunk alá egy lehűtött  fél literes palackvizet vagy fémdobozos italt és görgessük előre hátra a talpunk alatt

 

2.       Aktív lábfej torna

Írjunk le köröket a levegőben, óramutató járásával megegyező és azzal ellenkező irányban, „12 óránál” a helyzetet tartsuk 3 másodpercig, erőteljesen hátrafeszített bokával. Végezzük 20x

 

3.       Passzív nyújtás törölközővel

Üljünk nyújtott lábbal, a talpunk alatt egy törölközőt helyezünk, a végeit a kezünkbe fogva,  passzívan végezzük az Achilles-ín nyújtását,  (húzzuk magunk felé az előlábat) 30 másodpercig 3x

 

A plantáris fasciitis kezeléséről számos kutatás létezik melyekben különböző hatásos kezeléseket bizonygatnak, de  két dologban egyetértenek, hogy  a gyógyuláshoz az esetek nagy többségében konzervatív terápiára (gyógytorna, masszázs, megfelelő cipőviselet és életmód, gyulladáscsökkentő krémek) és időre van szükség.

A sarokfájdalom egy elég gyakori probléma, amely magától is elmúlhat, de vannak esetek, amelyeket mindenképpen érdemes szakemberrel megvizsgáltatni/ kezeltetni.  

 

Kovács Andrea

Gyógytornász

Mackórendelő

 



nyari akcio

katalogus

Webáruház információk

Keresés

Kosár

  • _DSC0826_a_email
  • _DSC0845_a_email
  • _DSC1123_b_email
  • _DSC1220_a_email
  • _DSC1240_a_email
  • _DSC1411_a_email
  • cimlap01
  • cimlap02
  • cimlap03
  • cimlap04
  • cimlap05
  • cimlap06
  • cimlap07
  • cimlap08
  • cimlap09
  • cimlap10
  • cimlap11
  • cimlap12
  • cimlap13
  • cimlap14
  • cimlap15

© 2009-2019 | www.mackorendelo.hu | +36 30 389 7327 | OTP 11742348-20016667 K&J Vital Kft.
Mackórendelő PEST 1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.| Mackórendelő  BUDA 1026 Budapest, Nagyajtai utca 15.