LÚDTALP

talpA lúdtalp (pes planus) a láb állásának azon változása, melynél a láb hossztengelye körül kifelé van fordulva, úgy hogy belső széle lesüllyedt és külső széle magasabban áll. Legfeltűnőbb változás azonban a lábnál az, hogy a láb boltozata ellapul s így a láb belső szélén észlelhető vájulat eltűnik és a láb egész talpával éri a talajt, a bokaízület előtt szélesen ellapul.

A lúdtalpas egyének nem képesek hosszú ideig járni vagy állni, gyorsan elfáradnak, sőt fájdalmat éreznek a bokaízület tájékán.

 

Minden baba telitalpasnak születik, a láb boltozatai csak később, a felállás és a járás során a lábra ható izmok munkája eredményeként alakulnak ki.

A lábon kétfajta boltozatot különböztetünk meg:

- hosszboltozatot amely minden egyes ujjnak megfelelően van egy-egy, amelyek a sarokcsont és a lábujjak tövéig érő lábközépcsontok végéig érnek. Persze ezek az ívek különböző magasságúak, az öregujjhoz futó magasabb, míg a kisujjnál levő alacsonyabb.

- harántboltozatot mely alkotói a lábközépcsontok végei, ahol az ujjak csatlakoznak a lábhoz. Ez úgy alakult ki, hogy a nagylábujjunk és a kisujjunk töve mögötti lábközépcsont érintkezik a talajjal, ezek a felületek jól tűrik testünk súlyát és a járás során kialakuló erőbehatásokat, míg a többi lábközépcsont a talajt éppen hogy csak eléri, alig esik rájuk teher.

 

A lúdtalpbetét viselése gyermekkorban, ha egyéb torzító betegség nincs, nem ajánlott. Ha gyermekkorban betéttel megtámasztjuk a talpat, pont azokat az izmokat sorvasztjuk el, amelyek egyébként a boltozatos szerkezet kialakításáért felelősek. Felnőtt korban is csak akkor érdemes elkezdeni a betétviselést, ha már van valamilyen panasz.

Ekkor inkább a láb tornáztatásával, a boltozatos szerkezetet létrehozó izmok erősítésével érdemesebb törődni.

 

 

Játékos gyakorlatok a lábboltozatok erősítéséért:

 

- a földön ülve egy labdát a két talpunk közé fogunk

- a földre helyezünk egy zoknit (ülve a lábujjainkkal megfogjuk a zokni két végét), megmarkoljuk, felemeljük és széthúzogatjuk.
- ülve a földről, egyik lábunk ujjaival egy ceruzát "felmarkolunk", felemeljük és megkíséreljük a másik lábunk ujjaival átvenni, majd fordítva.
- állva mindkét lábunk ujjaival egy-egy kis golyót megmarkolunk. A golyókat fogva néhány lépést a talpunkon sétálunk.
- apróra tépett, földre szórt papírdarabkákat egyenként lábujjal felszedegetünk.

ésss a Mackógyógytorna lúdtalp ellen című könyv 70 gyakorlattal.

 

Hasznos eszközök a lúdtalp megelőzésére:

 

-         tüskés labdák, amivel a talpat lehet masszírozni

-         félgömb alakú játékok, amire fel lehet állni ( pl. tüsis félgömb, Bilibo)

-         Mackógyógytorna szupinációs háztető

-         speciális lejtök/emelkedők, amin sétálni lehet

-         bab zsákok, amin állni kell, markolni

-         Kinesio taping (színes ragtapasz)

 

Természetesen ezek általános gyógytorna gyakorlatok és persze minden láb egyedi. Ha eredményesen akar tornázni mindenkép, kérje ki gyermekgyógytornász véleményét.

 

Kovács Andrea

A Mackórendelő vezetője

www.mackorendelo.hu

Webáruház információk

Keresés

Kosár

  • _DSC0826_a_email
  • _DSC0845_a_email
  • _DSC1123_b_email
  • _DSC1220_a_email
  • _DSC1240_a_email
  • _DSC1411_a_email
  • cimlap01
  • cimlap02
  • cimlap03
  • cimlap04
  • cimlap05
  • cimlap06
  • cimlap07
  • cimlap08
  • cimlap09
  • cimlap10
  • cimlap11
  • cimlap12
  • cimlap13
  • cimlap14
  • cimlap15

© 2009-2019 | www.mackorendelo.hu | +36 30 389 7327 | OTP 11742348-20016667 K&J Vital Kft.
Mackórendelő PEST 1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.| Mackórendelő  BUDA 1026 Budapest, Nagyajtai utca 15.