Cikkek
A babák mozgásfejlődése
Sokfélék vagyunk ....., érzésekben, kinézetben, gondolkodásban….ettől szép kerek a világ. Természetes, hogy a babák mozgásfejlődésének üteme is különbözik egymástól, ami soha vissza nem térő sebességgel történik az első 2 életévünkben.
Az, hogy a szakemberek a mozgásfejlődés lépcsőfokait, egymástól eltérő időintervallumokra ítélik meg, (akár 3 hónap különbséget is mutathatnak) ez néha megzavarja a szülőket és gyakran teszik fel a kérdést hogy: „most akkor mikor kell tudja?” „mikortól van elkésve a mozgásfejlődése?”
Sarokfájdalom
"Fáj a sarkam", "alig tudok rálépni" - panaszkodhatnak a gyerekek vagy akár a felnőttek is….
A sarok fájdalma a leggyakoribb ortopédiai panaszok egyike, melynek okozója legtöbbször a talpi kötőszövetes hártya gyulladása, a plantaris fasciitis. Természetesen pihentetni kell, de mit tehetünk még ennek érdekében otthon?
Gyermekgyógytorna, kinek és miért?
A mozgás az ember lételeme bármilyen életszakaszban is járunk, de különösen fontos ez 0-2 éves kor között. Szülőnek nem feladata megállapítani hogy milyen a baba mozgásfejlődése, hisz ezért vannak a szakemberek.
Fontos, hogy diagnózis felállítására csak orvos jogosult, gyógytornász mozgásvizsgálatot végezhet. Véleményem szerint a szakembereknek az az egyik legfontosabb feladata, hogy tájékoztassa a szülőt, hogy az a probléma (ha van probléma) amit észlel a mozgásfejlődésben milyen mértékű és mik lehetnek a következményei.
"Mackógyógytorna hanyagtartás ellen" című könyv
„Húzd ki magad!” mondjuk sokszor a kis és nagy gyerekeknek, de hiába, mert ha nincs kellő izomerő, testtudat, hajlékonyság akkor mindezt elég nehéz megvalósítani. A megoldás erre az érdekes, hatásos, játékos, aktív izommunka az egész testnek.
A „ Mackógyógytorna hanyagtartás ellen „ című könyvben, gyógytornászok által összeállított, 120 oldalon közel 100 gyakorlat található, amelyek érdekesek, játékosak és nem igényelnek speciális gyógytorna eszközöket.
Mikortól és hogyan ülhet a baba?
Nincs rá pontos recept......…. de „ameddig nem tud magától felülni ne üljön”.
A felülést általában a babák négykézláb helyzetből tanulják meg. Nagyon változó és sok mindentől függ, hogy ki mikor, de nagyvonalakban 6 – 9 hónaposan felülnek és 10 – 11 hónaposan stabilan ülnek a talajon is.
Megkezdődött az iskola, egyre többet ülnek a gyermekek
Már civilizációs ártalom, hogy egyre többet ülünk és ülnek a gyerekek is, sajnos ezt nem tudjuk teljesen megváltoztatni, de kis odafigyeléssel jobbá tehetjük. A hosszú ülésnél kifáradnak az izmaink és hajalmosak vagyunk görbén, hanyagul, csúnyán ülni, ami negatív hatással lehet a szervezetünkre.
Bővebben: Megkezdődött az iskola, egyre többet ülnek a gyermekek
Miért jó ha hasalnak a babák?
Vannak babák, akik különböző okok miatt nem szeretnek hason feküdni. Sokszor mondják, mondjuk a szülőknek, hogy tessék sokat hasra tenni, mert fontos a fejlődésének. De miért? És ha sír? És ha nem szereti?
Miért is fontos a hasalás?
Nyelvlökéses nyelés/fordított nyelés/infantilis nyelés
A helytelen nyelés folyamán a nyelv (többek között) nem végzi el a szükséges felfelé irányuló mozdulatot, hanem a fogsorok közé csúszva alsó pozíciót foglal el.
Ez a nyelési forma csecsemő- és kisgyermekkorban normálisnak tekinthető, de előfordulása az életkor előrehaladtával csökken, idővel megszűnik. Általában a vegyes fogazat kialakulásától igényel figyelmet - mindenképpen káros, ha ún. "bulldogharapással" (progenia) társul.
Bővebben: Nyelvlökéses nyelés/fordított nyelés/infantilis nyelés
Színes "ragtapaszok" - kinesio taping
Ma már Magyarországon is egyre többet látunk az utcán lábukon, kezükön színes ragtapaszokat viselő felnőtteket és már nem csodálkozunk annyira rajta mint korábban. Használják testtartás korrigálásra, sport sérüléseknél, rehabilitációban és a gyermekgyógytorna területén egyaránt az orvosok, gyógytornászok, masszőrök és edzők.
Neuropszichológia
Mi a neuropszichológia?
A neuropszichológia a pszichológiának az a területe, amely az agy károsodásai (lehet veleszületett, genetikai agyi rendellenesség vagy szerzett agykárosodás) nyomán fellépő pszichés, kognitív zavarok (pl. memória, beszéd, észlelés, figyelem, stb.), vagy viselkedési problémák vizsgálatával foglalkozik.