Háromévesek logopédiai szűrése után...

22184954 10207866845348743 55795800 n

A 2017/18-as tanév során megkezdődött a 3. életévüket betöltött gyerekek nyelvi fejlődésének felmérése Magyarországon. A logopédusok a szülők számára adnak adatlapot, amit a felnőttek töltenek ki. A felmérés nem a beszéd szépségére, az artikuláció helyes voltára vonatkozik. A nyelvi fejlődést hivatott megítélni. A véleményezés is ennek megfelelően történik. Ha a szakember nyelvi késésre gondol, részletesen megfigyeli, megvizsgálja a kisgyermeket.

 

Ennek egy lehetséges – nem kizárólagos – módja a gyermek játékának megfigyelése, a gyermekkel való együttes tevékenykedés.

A kollégák és a szülők kérdései hasonlóak: mit tegyünk, ha úgy ítéljük, nyelvi késés gyanúja merül fel. A kérdés azért nehéz, mert minél fiatalabb életkort tekintünk, annál könnyebben előfordul, hogy a kisgyermek fejlődése meglódul, a hátrány eltűnik. A magától való eltűnés a legvalószínűtlenebb. Bármely életkorban szükséges a sok és kellemes tapasztalás. Magától jól kommunikálni az a kisgyermek fog, aki sokat van együtt a családjával – munkálkodnak, viccelődnek, bohóckodnak. A felnőtt a gyermek felé tekint – nem az okos eszköze kijelzőjére, a gyereket elhessegetve.

Mit tegyen a szülő, aki sejti v. tudja, hogy gyermeke nyelvi fejlettsége elmarad az életkorilag elvárttól?

Határozza el, hogy új játékhelyzetet fog kínálni, 3 héten át, kitartóan.

Ez alatt az idő alatt vonja ki az okos eszközöket a gyermek fizikai teréből.

Játsszon minden hétköznap legalább délután, ha lehet inkább délelőtt-délután olyan játékot

  • ahol fújni kell: kádfürdő habja, pingpong labda, szívószál...
  • ahol a szájat-nyelvet kell ügyesíteni: grimaszolás, nyelv nyújtogatása, állathangok utánzása...

Fújjanak erőteljesen orrot minden nap – akkor is, ha nem szükséges.

Meséljenek minden nap legalább egy alkalommal képeskönyvből, fejből – énekeljenek, mondókázzanak.

A három hét alatt vonjanak be minden családtagot, segítőt. Az nem baj, ha a gyermek nem végzi a feladatot, de figyelje a tevékenységet.

Nem baj, ha elhagyja a gyakorlási helyzetet, de a kilépését megelőzően kérjék még röviden az együttműködését.

Naplózzanak: hány percet sikerült munkálkodni? Melyik feladat sikerült a legjobban? Kivel gyakorol a gyermek legszívesebben?

Listázzák a gyermek szavait. Készítsenek néhány perces felvételt – igen, a mobil erre való :).

Ha valóban elvégezték a három hét munkáját és úgy ítélik, nem volt eredményes -  a tapasztalatokkal együtt kezdjék meg a kivizsgálást: hallásvizsgálat, a pedagógiai szakszolgálat komplex vizsgálata és az általuk rendelt kiegészítő vizsgálatok tartoznak ide.

 

#Zizi a kisszéken című podcast sorozatunkban egyebek mellett erről a témáról is beszélgetünk Csányi Zita szerkesztővel.

 

Fung Emilia

logopédus

  • _DSC0826_a_email
  • _DSC0845_a_email
  • _DSC1123_b_email
  • _DSC1220_a_email
  • _DSC1240_a_email
  • _DSC1411_a_email
  • cimlap01
  • cimlap02
  • cimlap03
  • cimlap04
  • cimlap05
  • cimlap06
  • cimlap07
  • cimlap08
  • cimlap09
  • cimlap10
  • cimlap11
  • cimlap12
  • cimlap13
  • cimlap14
  • cimlap15

© 2009-2021 | www.mackorendelo.hu | +36 30 389 7327 | OTP 11742348-20016667 K&J Vital Kft.
Mackórendelő PEST 1145 Budapest, Amerikai út 40/a as. 2.| Mackórendelő  BUDA 1026 Budapest, Nagyajtai utca 15.